Woshibroodje is worstenbroodje van de toekomst

Woshibroodje is worstenbroodje van de toekomst

BREDA- Suzanne van der Poll is zondagmiddag uitgeroepen tot winnares van het ‘Worstenbroodje van de Toekomst’. 

Van der Poll bestiert het bedrijfsrestaurant van CM, het Bredase bedrijf voor mobiele platforms. Ze werkte met haar team vanaf half november aan de inzending. “Ik werd wakker en het idee was er”, zei ze lachend met de prijs in haar handen. Het broodje heeft een vulling van kipgehakt, een uitgekiende groentenmix en specerijen. “Het zijn drie laagjes deeg met vulling, die daarna worden opgerold. Daardoor wordt de smaak ook beter over het broodje verdeeld. Doorgesneden ziet het er heel leuk uit op een borrelplankje. En door het oprollen heeft het iets weg van sushi, dus ik heb het maar ‘woshibroodje’ genoemd.”

Kipgehakt

Van der Poll kiest bewust voor kipgehakt. “Daardoor is het voor een veel grotere groep aantrekkelijk”, zegt ze. Niet alleen om religieuze redenen, weet jurylid Ralph Geerts. “Steeds meer mensen keren zich af van varkensvlees”, zegt de eigenaar van Ravanello. “Vanwege het welzijn van de dieren, maar ook om de stoffen die er in varkensvlees zitten.” De jury beoordeelde 24 inzendingen op smaak, duurzaamheid, creativiteit en innovatie. Er mochten er veertien hun broodje presenteren, met vijf finalisten als resultaat. “Met alle respect; het ‘worstenbroodje van de toekomst’ is meer dan een alternatief worstje in deeg”, zegt Geerts. “Er moet echt over zijn nagedacht. Wat ons erg aansprak achter het broodje van Suzanne, is dat de filosofie van het bedrijf waar ze werkt, erin terugkomt. Dat gaat over een bepaalde verantwoordelijkheid naar je medewerkers, waardoor ze gezonder eten. En ook productiever zijn dan wanneer ze voor de lunch een ‘vette hap’ gaan halen. Dan zitten ze een groot deel van de middag naar hun scherm te staren.” 

Vrijdagmiddagborrel

Van der Poll: “Wij maken dagelijks voor zo’n 180 mensen een lunch met alleen maar verse producten. Iedere dag is het aanbod weer anders. Of dit broodje op het menu komt? Zeker, maar niet altijd hoor. Variatie is het uitgangspunt. Maar het kan ook prima op de vrijdagmiddagborrel.”

Het valt dus te bezien of het ‘woshibroodje’ straks bij de bakker ligt. Voorlopig blijft het ‘worstenbroojke’ zoals we het kennen, nog wel bestaan. “Maar tradities veranderen”, besluit Geerts. “Dat is met eten al niet anders.”


Bron: BN DeStem